Cunoști cu siguranță zicala românească “interesul poartă fesul”. În cazul unui freelancer “fesul” este reprezentat de recuperarea banilor munciți la un proiect și care sunt sub semnul întrebării.

Ce faci când clientul pentru care lucrezi nu intenționează să te (mai) plătească sau nu o va face în termenul stabilit? Păi, nu e greu să îți răspunzi la întrebare: îl contactezi ferm și insistent pentru plată, îi reamintești termenii contractuali, soliciți medierea situației de către platforma de freelancing unde ai lucrat. După cum știi, când lucrezi cu plata pe oră presupune să folosești o aplicație care o dată la câteva minute “fotografiază” ceea ce lucrezi. Aceste capturi de ecran sunt folosite ca dovezi în situația în care este necesară medierea dintre tine și client. Astfel ai câștig de cauză. Nu se poate aplica medierea dacă ai lucrat la proiecte cu plată fixă, pentru că această muncă nu poate fi monitorizată.

Și după ce ți-i recuperezi, mai lucrezi cu acel client? La așa întrebare nu te-ai așteptat, nu-i așa? Ca freelancer e important să știi să citești printre rânduri comunicările tale cu clienții. Daca ești mereu atent la detalii vei descoperi lucruri foarte interesante: ce fel de om este clientul, cum obișnuiește să lucreze, ce îi place și ce nu, dacă își respectă angajamentele luate față de alți colaboratori, dacă știe exact ce vrea de la tine ca și freelancer, etc.

Iată câteva semnale de alarmă:

  • insinuează că ar avea probleme cu banii
  • devine nemulțumit de niște lucruri pe care altădată le-a agreat
  • schimbă des planurile cu privire la proiectul la care lucrați
  • începe să se poarte urât așa încât să te facă să renunți
  • îți dă de lucru și altceva, pe lângă ce ați stabilit în contract
  • îți cere să lucrezi în afara platformei

Dacă le-ai captat la timp, pune punct colaborării înainte să apară probleme serioase.

Dacă te-ai trezit într-o astfel de situație fără să-ți dai seama, trebuie să îți recuperezi banii pe ultima perioadă lucrată și să pui punct contractului, chiar dacă există riscul să te alegi cu un feed-back negativ. Și tu ai dreptul să dai clientului un feed-back la fel de negativ. Nu îți mai pierde vremea cu gânduri de genul “și dacă totuși e un client de la care mai pot câștiga ceva bani?”. Cel mai urât lucru la un client este să nu se țină de cuvânt. Și dacă nu s-a ținut o dată, îi va fi ușor să repete situația. Raportarea clientului la platformă ajută la eliminarea lui într-un timp relativ scurt așa încât (probabil) n-o va mai păți și alt freelancer.

Respectul se câștigă greu și se pierde ușor - nu lucra cu persoane pe care, din diverse motive, nu le poți respecta!

Comentează şi tu

comentarii