Trebuie să recunoşti că banii reprezintă unul dintre argumentele pentru care ai devenit freelancer. Poţi să faci această muncă în regim full-time, în regim de agenţie sau doar part-time aşa încât să-ţi mai completezi bugetul. În oricare dintre situaţii e important ca banii să ajungă la tine repede şi uşor, iar clienţii să respecte cu stricteţe termenele şi sumele agreate. Nu e uşor să vorbeşti despre bani, dar nici nu poţi evita subiectul. Aşa că atunci când îl deschizi trebuie să ştii exact ce spui. Mai contează desigur şi aspectul strict tehnic legat de bani: contul bancar, cardul asociat, comisioanele, timpii de tranzacţionare, etc.

Dacă eşti persoană fizică şi lucrezi part-time sau full-time ca freelancer îţi recomandăm să ai:

  • cont bancar: alege cu atenţie banca unde îţi deschizi contul, pentru că nu sunt toate la fel; citeşte cu atenţie listele de comisioane şi vezi cum te-ar afecta pe tine lună de lună
  • card asociat contului: ca să nu fie nevoie să te duci la caseria băncii aşa încât să-ţi scoţi banii, îi iei direct de la bancomat la orice oră doreşti
  • cont PayPal: uneori vei lucra la proiecte mici şi e mai bine să se adune banii în PayPal fără să ţi se aplice comision la fiecare tranzacţie. După ce se va aduna o sumă mai mare o vei putea transfera în contul tău bancar şi vei fi comisionat o singură dată
  • Home-banking: primeşti acces via internet la contul tau (semnezi un contract, primeşti un mic device pentru generarea unor parole dinamice şi plăteşti un comision lunar pentru acest serviciu)

Dacă eşti persoană juridică sau lucrezi sub formă de agenţie de freelanceri e bine să ai următoarele (în afară de cele menţionate mai sus):

  • aplicaţii pentru plăţi mobile pe smartphone: în felul ăsta fiecare membru al echipei tale este la curent cu sumele care i se cuvin şi cu trazacţiile efectuate
  • plăţi online iniţiate din site-ul tău: este extrem de uşor pentru un client să îşi achite astfel datoria faţă de tine
  • sistem de emitere a facturilor: este imperios necesar să ai un sistem de facturare care să nu dea greş. Orice greşeală se va răsfrânge asupra bugetelor tale sau ale membrilor echipei tale.  Atunci când se trimit mailurile cu facturi trebuie să aibă subiecte relevante ş din elei să reiasă clar care este suma de plată şi termenul scadent.

E important să înţelegi că în relaţia ta cu clientul, tu eşti acela care trebuie să-i uşurezi lui calea pentru a-ţi plăti serviciile. Dacă îi pui la îndemână modalităţi simple şi rapide de plată îl stimulezi să mai lucreze şi altădată cu tine. Modalitatea de plată este un atuu!  Dacă este posibil, oferă-le clienţilor reduceri dacă sunt de acord să plătească în avans pentru anumite servicii.

Toată lumea iubeşte reducerile!

 

Comentează şi tu

comentarii