Eşti curios să afli cum te priveşte clientul căruia tocmai i-ai terminat un proiect de succes? Iată câteva întrebări pe care să i le adresezi şi la care sigur îţi va putea oferi răspunsuri. Unele vor fi foarte interesante şi te vor ajuta să-ţi faci strategia de dezvoltare pe termen scurt.
- De ce te-a ales pe tine dintre toţi cei care au aplicat la respectivul proiect? Poate că i-a plăcut reacţia ta rapidă şi pertinentă la mailul lor. Poate că au sesizat, din felul cum le-ai răspuns, că ai în tine un potenţial deosebit. Poate că eşti un bun comunicator. Dacă vrei să ştii sigur înseamnă să întrebi clientul după ce îi termini lucrarea de făcut.
- Ce alte servicii ar vrea clientul să oferi? Câteodata din răspunsul la această întrebare sesizezi calea pe care urmează să mergi în următorul interval. Să zicem că actualului client i-ai scris conţinut pentru site-ul firmei dar îţi răspunde că i-ar plăcea dacă i-ai întreţine şi contul de Facebook. Înseamnă tot text scris frumos şi cu un scop clar, ilustraţie atractivă şi, în plus, interacţiune cu abonaţii contului. N-ar însemna să migrezi prea mult către alt domeniu, nu-i aşa? Dar poate să însemnă bani frumoşi pentru tine pe viitor.
- Ştie cine ar putea avea nevoie de serviciile tale? E mai greu de pus asemenea întrebare dar răspunsul îţi poate fi de un real folos. Poate că acel client pe care îl întrebi chiar ştie pe cineva care ar avea nevoie de serviciile tale dar nici el nu îndrăzneşte să te întrebe. N-ai vrea să pierzi o ocazie bună, nu-i aşa?
- Ce anume crede că mai poţi îmbunătăţi? Oricât de bun ai fi, nu înseamnă că eşti perfect. Acceptă ideea că e loc oricând de mai bine. Cere-i clientului să-ţi spună ce a văzut el şi poate fi îmbunătăţit. Decât să-ţi pierzi vremea cu auto-analize, nu-i mai simplu să-i pui o întrebare?
- Ce i-a placut cel mai mult pe durata colaborării cu tine? Aici răspunsul s-ar putea să repete câteva lucruri pe care le ştii deja, dar tot e bine să întrebi. Îţi afli atuurile, acele lucruri grozave cu care s-ar putea să-l câştigi şi pe următorul client.
Câteodată ne vine greu să fim gata de astfel de analize obiective. Dar în felul ăsta, chiar dacă uneori adevărul e brutal, afli tot ce trebuie să ştii.
Tu ce urmează să faci cu ceea ce ai aflat?