Atunci când începi să lucrezi ca freelancer eşti conştient de faptul că vor exista variaţii în activitatea ta. Nu înseamnă nesiguranţă, înseamnă că va trebui să dai dovadă de pricepere aşa încât să le poţi gestiona pe toate. Tu eşti cel mai în măsură să găseşti echilibrul printre aceste variaţii legate de volumul de lucru. Oricare ar fi situaţia nu trebuie să te panichezi: ia-le exact aşa cum vin şi fă tot ce îţi stă în putere ca să meargă totul bine. Oricum, mai mult de atât nici nu ai ce face, nu-i aşa?
Hai să le luăm pe rând:
- când eşti suprasolicitat - vor fi perioade în care rezistenţa ta fizică va scârţâi din cauza volumul mare de lucru. Sunt momente pe care e înţelept să le exploatezi pentru că proiectele frumoase şi bănoase nu se găsesc chiar în fiecare zi iar concurenţa pe ele e mare. Dacă le-ai câştigat, scoate din ele tot ce e posibil: bani, reputaţie, conexiuni pentru viitoare proiecte. Trebuie să găseşti în tine capacitatea de a merge în paralel cu toate: munca efectivă la proiecte, comunicarea şi construcţia de contacte şi dezvoltarea propriei reputaţii (completări la portofoliu, strâns feedback-uri, promovarea muncii tale, etc.). Printre toate astea trebuie să mai ai puterea să te ocupi şi de tine ca persoană, de odihna şi sănătatea ta, precum şi de treburi gospodăreşti (achitat facturi, plătit impozite, curăţenie, cumpărături, etc). E mult, e adevărat, dar nu-ţi permiţi să le neglijezi. Dacă eşti de părere că e nevoie, caută-ţi ajutoare temporare pentru munca ta la proiecte sau pentru treburile gospodăreşti.
- când totul merge strună - acestea sunt perioadele ideale, când totul pare că a intrat pe un făgaş normal. Savurează-le atunci când apar. Pe lângă muncă şi gospodărire personală, găseşte timp să ieşi cu prietenii, să te pui la curent cu noutăţile din domeniul tău de activitate, să-ţi mai pui ordine în lista de contacte, în mailuri, etc. Îţi va fi de mare folos!
- când nu prea ai de lucru - în astfel de perioade îţi dai seama pregnant cât de important e să ştii să îţi gestionezi banii. Niciodată nu cheltui tot ce ai gândindu-te că “lasă, mâine faci alţi bani”. Piaţa proiectelor are fluctuaţii şi tu trebuie să fii pregătit financiar. Fă-ţi un cont de economii, plăteşte facturi în avans atunci când poţi, găseşte surse pasive de venit. În astfel de momente poţi pleca în vacanţă, poţi să-ţi faci curat prin casă, prin hârtii, prin vechile colaborări. Dar, această perioadă “de gestionare” trebuie să se bazeze pe economiile pe care le-ai făcut anterior. Dacă n-ai economisit, există riscul să te cuprindă panica.
Dacă eşti o persoană atentă la detalii, cu un program riguros şi care îşi gestionează meticulos banii, vei reuşi să treci cu succes prin toate etapele şi posibilele variaţii ale pieţei proiectelor de freelancing.
Mult succes!