Atunci când lucrezi ca freelancer funcţionezi ca o firmă de fapt. Te bucuri de clienţii pe care îi ai şi vrei să-i păstrezi cât mai fericiţi cu putinţă, dar în acelaşi timp vrei să câştigi şi clienţi noi. Practic, îţi împarţi timpul între munca propriu-zisă la proiectele pe care le ai şi treburi administrative (facturi, email-uri, formulare de impozite etc.). Însă, printre ele trebuie să faci cumva să îţi creşti portofoliul de clienţi. Asta înseamnă că, cu cât aloci mai mult timp căutării de clienţi noi, cu atât ai potenţialul de a câştiga mai mult (desigur, nu în dauna clienţilor pe care îi ai deja). Aşa că nu e un lucru pe care îţi permiţi să îl neglijezi!
Ce să faci aşa încât căutarea de noi clienţi să nu devină o corvoadă, mare mâncătoare de timp?
Iată câteva idei…
- specializează-te pe un anumit domeniu - atunci când te specializezi pe un anumit domeniu înseamnă să îl cunoşti în profunzime. Cu cât ai mai multe proiecte pe acelaşi domeniu, economiseşti timp cu documentările şi te poţi concentra pe ce ai efectiv de lucru. În plus, cu cât eşti mai specializat, cu atât treaba iese mai bine, iar tu eşti mai apreciat. Devi o personalitate în domeniul tău. Asta înseamnă mai puţine explicaţii faţă de un client pretenţios dar bănos!
- clienţii clienţilor tăi reprezintă pentru tine o adevărată piaţă. Practic, mergi din aproape în aproape, în acelaşi domeniu de activitate. Îţi extinzi influenţa şi devi cunoscut pe o nişă de piaţă pe care o cunoşti bine. În felul ăsta îţi va fi foarte uşor să-ţi prezinţi serviciile şi abilităţile, pentru că stăpâneşti deja limbajul (termenii specifici domeniului). Tot ce spui va suna foarte profesionist şi atractiv pentru ei.
- clienţii mulţumiţi înseamnă recomandări - eşti conştient că rezultatul muncii tale poate face diferenţa dintre succes şi eşec atunci când lucrezi ca freelancer. Aşa că e important ca treaba să fie bine făcută şi predată la timp. Altfel se duce rapid vorba că nu eşti bun şi nimeni nu mai apelează la serviciile tale.
După cum vezi, a jongla cu domeniile de activitate reprezintă doar o soluţie temporară pe care o poţi aplica la începutul carierei tale, până când găseşti ceva care chiar te pune în valoare. Dacă lucrezi bine, se duce vorba şi în felul ăsta capeţi credibilitate şi noi clienţi. Atunci când îţi cunoşti clientul, cunoşti şi clienţii pe care îi are acesta. Iar ei pot deveni uşor şi clienţii tăi.
Uite ce simplu a devenit totul, nu-i aşa?