Avem nevoie de feed-back-ul şefului cu privire la munca noastră. Indiferent de domeniul în care lucrăm. De ce poziţie ocupăm în ierarhia organizaţiei şi de ce lucrăm efectiv în fiecare zi. Altfel, va fi foarte greu pentru angajaţi să fie pe măsura aşteptărilor angajatorilor. Şi totuşi, lipsa feedback-ului este o problema răspândită, mai ales în cadrul firmelor mici româneşti.
Fără feed-back-ul șefului
Unii ar spune, după vechea modă românească “merge şi aşa”. Atâta vreme cât eşti încă angajat, înseamnă că îţi faci treaba cel puţin acceptabil. Dacă îţi iei şi salariul la timp înseamnă că e de bine şi că poţi să-i dai înainte. Şi totuşi, aşa să stea lucrurile? Dacă respectiva firmă are un plan de dezvoltare, un scop anume, e clar că munca în cadrul ei nu se poate desfăşura “după cum bate vântul”. Pentru fiecare etapă se face o analiză şi se ajunge la nişte concluzii.
Dacă aceste concluzii rămân doar la nivel de management atunci să nu se aştepte la mari schimbări pe termen scurt sau mediu. Cine doreşte schimbare şi îmbunătăţire trebuie să semnaleze situaţiile neconforme, să găsească soluţii şi să ceară ajutorul angajaţilor sau subalternilor pentru aceasta. Adică, eficiența şi progresul necesită feed-back. Angajatul trebuie să ştie ce face bine, ce nu face bine, cum e mai bine să facă anumite treburi, etc.
Un plan bun de eficientizare a comunicării
Pentru a ieşi din această situaţie de lipsă a feed-back-ului este nevoie de un plan. Cu atât mai mult este nevoie de el cu cât e vorba de mai multe proiecte, mai mulţi oameni şi de termene mai scurte. La nevoie, se poate angaja o persoană care să se ocupe de comunicarea internă, se pot face şedinţe periodice pe departamente sau pe proiecte, se pot folosi unelte de gestionare online. Important este să se dorească acest lucru.
Cum se dau veştile bune? Dar cele proaste?
Cum comunici cu un angajat care şi-a făcut mereu treaba şi a fost eficient chiar şi când n-a avut feed-back? Dacă îi spui că îl apreciezi, e posibil ca asta să vină şi cu o cerere de mărire a salariului. Care n-ar fi tocmai neîntemeiată. Numai să deschizi discuţia când îţi permiţi să-i măreşti leafa, pentru că altfel îl pierzi. Cum comunici cu un angajat care a avut nevoie de tine şi de feed-back-ul tău dar nu l-a avut? Recunoaşte-te vinovat că n-ai comunicat eficient şi acordă-i omului o şansă să pună lucrurile în ordine. Aceeaşi şansă acordaţi-o şi ţie - nu mai proceda ca până atunci.
Dacă după câteva luni lucrurile nu merg bine, poţi să iei măsuri mai drastice. Dacă ţi-ai făcut de atunci partea cu feed-back-ul.